fredag 10 maj 2013

10 Maj, Namche Bazar – Lukla



10 Maj, Namche Bazar – Lukla

Efter frukost och farväl till den fantastiska familjen som driver Khumbulodge i Namche Bazar anträdde vi den l å n g a vandringen till Lukla. Som jag nämnt tidigare är det dubbla dagsmarscher på vägen ner av två skäl. Dels är det just nedför (mestadels men en hel del uppförsbackar ändå), dels är vi nu väldigt väl acklimatiserade och tränade efter 12 dagars hård vandring och klättring på hög höjd.

Som vanligt får alla hålla det tempo man tycker passar varför jag valde att ”trycka på” ordentligt idag. Jag känner mig i superform och ville helt enkelt testa hur snabbt jag kunde gå från Namche till Lukla. Det blev en härlig vandring i högt tempo och musik i öronen. Det tog mig inte längre än fyra timmar och femton minuter tills jag vandrade in genom Luklas entréportal. Vår huvudguide Ang Dawa Sherpa var mäkta imponerad och hävdar att det är äkta Sherpatempo. Se där vad lite acklimatisering och bra grundträning kan göra.. J De andra valde ett mer normalt tempo och tog drygt två och en halv timme längre på sig.

Nu är vi dock alla samlade i Lukla och nu påbörjas nu en spännande väntan. Här råder nämligen kaos. Massor av människor sitter fast här och kommer inte ner till Kathmandu. Flygplatsen är oerhört väderkänslig. Landningsbanan är väldigt kort, ligger mitt bland en massa bergstoppar och det finns inga instrumentlandningssystem. Så fort det drar in moln eller börjar blåsa för mycket stänger man flygplatsen. Och det är vad som hänt de senaste tre dagarna. Bara några få flyg har kunnat landa och starta med påföljden att folk blivit fast. Varje dag kommer dessutom nya människor ner från bergen och fyller på kön. Det här är ingen nyhet och ett av många skäl till varför jag alltid jobbar med Peak Promotion. Om det så bara går ett enda plan i morgon är jag nämligen övertygad om att vi kommer vara med på det planet. Jag vet inte hur de gör men det har hänt förut. Ägaren, Wongchu’s, kontaktnät och inflytande är omfattande. Eftersom jag känt honom länge och kommit många gånger med kunder till honom utför han dessutom tjänster och ger oss service som andra vandrare inte får. Allt håller toppklass! Men, just nu åskar och regnar det utanför lodgefönstret och håller det vädret i sig lär inga flygplan lyfta i morgon och då är även vi fast här. Oavsett Wongchus inflytande. Inte ens han rår över vädret.

Jag återkommer i morgon och berättar hur det gick. Antingen från Kathmandu eller härifrån Lukla och Lukla är inget roligt alternativ. Alla vill nu bara ner. Vi är (som alltid i det här slutskedet av expeditionen) trötta på kyla, spartanska förhållanden, enahanda mat och backar (uppförs och nedförs). Håll tummarna för vädret!
Gänget innan vi lämnar Khumbulodge i Namche

Jag lämnar Namche Bazar


Den dryga och inte helt lättgångna backen ner från Namche

Ryggsäcken på en väldigt speciell sten...

..för på den vilade sig min familj när de var här 2004


Vandringen går genom små sherpabyar


Grönskan är påtaglig efter en dryg vecka bland sten, snö och is





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar