tisdag 16 april 2013

Vår i skogen

10 dagar kvar!!!

Träning, träning, träning. Känns som livet just nu bara kretsar kring jobb och träning. Eftersom jag känner att jag ligger lite efter i träningen pga. diverse influensor och förkylningar under vintern gäller det att optimera den tid som är kvar till avresa.

Att bestiga ett berg som är över 6.000 meter högt är ingen barnlek. Du behöver kanske inte vara elitidrottsman direkt men bra fysik är ett måste. Annars kommer du inte orka. Om du är bra tränad kan du dessutom njuta mer av vandringen innan själva klättringen börjar. Det är ganska långa dagar och på så hög höjd är även vandring rejält ansträngande. Med bra träningsförberedelser slipper du slita så mycket.

Efter att under vintern ha mixat en mängd olika träningsformer växlar jag nu mer och mer över till intervallpass i skogen. Jag har en runda i skogarna där jag bor med några rejäla backar som jag kör upp och ner ett antal gånger. Med en 20-kilos ryggsäck på ryggen "biter" det rejält! Eftersom den här typen av träning är den som är mest lik de faktiska förhållanden vi kommer möta i Himalaya är det viktigt att den får dominera träningspassen innan avresa.

För att hinna jobba också får det bli riktigt tidiga träningspass även om det är lite slitigt att behöva gå upp kl.05.00. Men vad gör väl det när det är så vacker i skogen på morgonen.. :-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar